Εντυπώσεις - Σημειώσεις κ.λπ.
Δέκα χιλιάδες χιλιόμετρα με τον Henry. Ως καλός καταναλωτής θεωρώ σκόπιμο να καταγράψω τις πρώτες μου εντυπώσεις διαβίωσης με το αυτοκίνητο για μία πρώτη ενημέρωση των «αναγνωστών» για το συγκεκριμένο όχημα. Ένα όχημα που θα είναι το προσωπικό μου όχημα για τα επόμενα 9,5 χρόνια. (εκτίμηση)
- Κόστος κτήσης. Με κόστος αγοράς (μετά τις δέουσες εκπτώσεις) τα 28,000€ και αποδέκτη δαπάνη αγοράς περί το 50% ο στόχος των χιλιόμετρων τέθηκε στις 200,000km. Ή 20,000km το έτος. Με βάση τις παραπάνω εκτιμήσεις το κόστος αγοράς προκύπτει περί τα 15 cent το χιλιόμετρο. Όσο και το τελικό κόστος αγοράς του προηγούμενου οχήματος μου (μηδενική αξία πώλησης). Οπότε κανένα παράπονο. Βαθμός 8 / 10.
- Εξωτερική εμφάνιση. Ίσως το τελευταίο κριτήριο που θα ενδιέφερε κάποιον που ήθελε να αγοράσει, γιατί του άρεσε, το Fiat Multipla. Αλλά το εμπρός μέρος που φέρει σε Aston Martin της προηγούμενης δεκαετίας είναι ευχάριστο. Οι αναλογίες είναι αρμονικές και κρύβουν τον όγκο του οχήματος με το καπό να βρίσκεται στο επίπεδο των γοφών μου (ύψος οδηγού 1.85m). Πρακτικά σε ένα ύψος που παλαιότερα θα έβλεπες μόνον μικρά φορτηγά πόλης. Οπότε το γεγονός ότι ο όγκος του δεν φαίνεται σημαίνει ότι σχεδιαστικά ο στόχος της εταιρείας έχει επιτευχθεί. Στο δρόμο λίγα οχήματα έχω δει. Ίσως γιατί ο Έλληνας προτιμά στην κατηγορία αυτή την σιγουριά της Γερμανίας. Αλλά δύο φορές έπεσα σε ένα λευκό Mondeo πραγματικά μου άρεσε να το βλέπω. Βαθμός 9 / 10.
- Εσωτερική εμφάνιση. Οι οθόνες των 12,3 (Πίνακας οργάνων) και 8 ιντσών (multimedia) είναι ευκρινείς και προσφέρουν άπλετο χώρο για την ενημέρωση του οδηγού. Αν και η αναλυτικότητα της 2ης δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο και η παραμετροποίηση της 1ης δεν φτάνει στα επίπεδα της παραμετροποίησης του πίνακα οργάνων των αντίστοιχων Volvo. Oι τεχνικοί της Ford κατάφεραν να κάνουν τις δύο γραμμές ενημέρωσης με τις «παραδοσιακές λυχνίες» μικρές. Φάουλ αυτό ειδικά σε κάποιον που ακόμα θυμάται το τεράστιο σε μέγεθος γραφικό του trip computer του Civic Hatchback 8ης γενιάς που έβγαζε μάτι όταν και οπότε έπρεπε να γεμίσεις βενζίνη ή όταν υπήρχε κάποιο θέμα (πλήρωση με νερό του πλυντικού κ.λπ.). Ίσως όμως θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και την αγορά στην οποία απευθύνεται το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Άτομα 30-35 ετών με μικρά παιδιά και ανάγκες για χώρους. Αυτοί που στα 45-50 τους θα ανέβουν κατηγορία (Lincoln). Οπότε δύσκολα μπορεί κανείς να κατηγορήσει μία εταιρεία για ένα μέρος των ενδείξεων ειδικά όταν οι κύριες ενδείξεις είναι ευανάγνωστες και ο πίνακας πληροφόρησης δίνει σαφείς οδηγίες. Βαθμός 9 / 10.
- Ενημέρωση οδηγού. Πιστό το αυτοκίνητο στην Αμερικάνικη λογική των μακροσκελών ενημερώσεων για την πληροφόρηση του οδηγού. Left back Door Open και το σχετικό γραφικό. Υπερβολή; Μπορεί. Αλλά χρήσιμο. Πραγματικά δεν κατάλαβα γιατί δεν υπάρχει μία ενημέρωση για χαμηλή στάθμη υγρού στο πλυντικό (που είναι θερμαινόμενο). Ή γιατί ο ολικός χιλιομετρητής φαίνεται να τερματίζει στα 99,999km. Σε ένα αυτοκίνητο που θα πρέπει να κάνει 200000 χιλιόμετρα σε 5 χρόνια. Ενδιαφέρον το στοιχείο που σε ενημερώνει αν κάποιο από τα βοηθήματα ενεργοποιήθηκε. Ενημέρωση που απαιτεί ο οδηγός να πατήσει το ok στην οθόνη πληροφοριών του πίνακα οργάνων. Πριν λίγες ημέρες το Auto City Brake (ACB) με γλύτωσε να μην πάρω σβάρνα την μπάρα στα διόδια της Κορίνθου. Το ταχύμετρο κλέβει 5 χιλιόμετρα στα 120km/h και αυτή η αισιοδοξία παραμένει σταθερή για ένα μεγάλο εύρος ταχυτήτων. Οπότε η λογική "τα όρια + 10 km/h" για τους αυτοκινητόδρομους σε διατηρεί νομοταγή οδηγό. Ως οδηγός επιλέγω στην αριστερά οθόνη πληροφοριών να έχω την ενημέρωση για το Driver Alert. Χρήσιμο γραφικό που σε κρατά και σε μία εγρήγορση. Στην κεντρική οθόνη για το ηχοσύστημα ή το τηλέφωνο. Και στο ταχύμετρο μου αρέσει η ταυτόχρονη εμφάνιση της ταχύτητας σε χιλιόμετρα αλλά και μίλια. Άχρηστη πληροφορία για πολλούς. Αλλά το αισθητικό αποτέλεσμα για εμένα φαντάζει καλύτερο. Στην οθόνη του multimedia ο χάρτης της περιοχής είναι η τυπική επιλογή. Χρήσιμο βοήθημα ακόμα και χωρίς την πλοήγηση ενεργή. Γιατί σε ενημερώνει για το τι κρύβεται πίσω από την επόμενη στροφή. Βαθμός 9 / 10.
- Αίσθηση χειριστηρίων. Το κιβώτιο είναι εξαιρετικό στα επίπεδα καλών γιαπωνέζικων παλαιάς κοπής και καλύτερο από το χειροκίνητο κιβώτιο σε Crv και Civic 9ης γενιάς. Όπως φαίνεται οι Ιάπωνες που έχουν εστιάσει την προσοχή τους στο CVT για τα συμβατικά τους οχήματα, δεν δίνουν και ιδιαίτερη πια σημασία στο stick με ότι αυτό συνεπάγεται. Τουλάχιστον δεν υπάρχει δυνατότητα να χάσεις την αλλαγή από 5η σε 6η καθώς η θέση της όπισθεν, πάνω και δεξιά με δακτυλίδι, δεν πρόκειται ποτέ να σε μπλέξει όπως στο CRV ή στο CIVIC. Το πεντάλ του συμπλέκτη είναι ελαφρύ. Αν και μερικές φορές η συνεργασία οδηγού και συστήματος anti-stall (προστασία από το σβήσιμο του κινητήρα) δεν είναι η καλύτερη δυνατή. Τα χειριστήρια του κλιματισμού με το πλήθος των διακοπτών δεν είναι κάτι που θα λατρέψει ο Ευρωπαίος αλλά η οθόνη αφής με το SYNC2 είναι μόνον για το φαίνεσθαι και όχι για το είστε. Kατά τη γνώμη μου, μόνον για τον χάρτη του GPS ή το ραδιόφωνο. Γιατί στο τηλέφωνο τα διάφορα πλήκτρα είναι πολύ μικρά και πολλές φορές θα κάνεις λάθος. Ενώ για τον κλιματισμό ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί θα πρέπει κάποια από τα γραφικά με ελάχιστη αξία να καταλαμβάνουν τόσο χώρο. Μπράβο για τα περιστροφικά χειριστήρια για τη στάθμη του ήχου και τους σταθμούς του ραδιοφώνου. Έχω πιάσει πολλές φορές τον εαυτό μου να τα χρησιμοποιεί αντί των αντίστοιχων πιεστικών του τιμονιού. Ευτυχώς οι φυσικοί πιεστικοί διακόπτες του κλιματισμού έχουν εξαιρετική αίσθηση και το πάθημα στης ΗΠΑ έγινε μάθημα για την FORD Ευρώπης. Ο πολυ-διακόπτης για τη δεξιά (κεντρική) οθόνη του πίνακα οργάνων πάνω στο τιμόνι, έχει μία αίσθηση σαν να έχει μπει σκόνη στον οδηγό του. Οπότε νιώθεις σαν το χειριστήριο να τρίβεται πάνω στον οδηγό. Κάτι που έχει σημειωθεί για το πρώτο σέρβις και θα απαιτήσει εκτιμώ ή καθαρισμό ή αλλαγή. Ο διακόπτης των φλας ανάγκης έχει μία πολύ ωραία αίσθηση. Όπως και οι υπόλοιποι πιεστικοί διακόπτες στο εσωτερικό. Τα μοχλικά χειριστήρια στο τιμόνι όταν συνηθίσεις την εργονομία τους είναι εξαιρετικά. Αν και πολλές φορές έχω ενεργοποιήσει το Lane Keeping Assist (LKA) χωρίς να το θέλω. Βαθμός 8 / 10.
- Multimedia. Η οθόνη αρκετά ευκρινής και η λογική των 4 περιοχών εργονομική. Η ταχύτητα απόκρισης όμως είναι κακή. Το συνηθίζεις αλλά δεν γίνεται να περιμένεις 1 δεύτερο μεταξύ εντολών την ώρα που οδηγείς. Το φυσικό χειριστήριο είναι αξεπέραστο και ευτυχώς δεν έγινε ως προς αυτό οικονομία από την εταιρεία. Δεν χρησιμοποιώ τις φωνητικές εντολές το παραδέχομαι. Αλλά ίσως θα έπρεπε να υπήρχε περισσότερη δουλειά σε αυτό από την εταιρεία. Με πολλές εντολές χωρίς να χρειάζεται να δώσεις δεύτερη και τρίτη εντολή. Βαθμός 5 / 10.
- Ηλεκτρονικά βοηθήματα. Σχέσεις μισούς και αγάπης. Ή μάλλον σχέση εφήβου με τους γονείς του. Με τον έφηβο να βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Η παρεμβατικότητα του LKA ρυθμίζεται αλλά στην βασική (εργοστασιακή) επιλογή θέλει προσπάθεια να στρίψεις το τιμόνι προς την άλλη κατεύθυνση από αυτή που θεωρεί σωστή ο «μπαμπάς». Και με τις διαγραμμίσεις στους Ελληνικούς δρόμους τα πράγματα είναι μερικές φορές για πολύ γέλιο. Και κλάμα για την κατάντια του Ελληνικού κράτους. Όμως όταν ο πλάγιος άνεμος είναι δυνατός αποτελεί ένα εξαιρετικό βοήθημα καθώς κράτα (όταν έχεις ενεργό το Aid) στην πορεία του. Και στην Αθηνών Κορίνθου στο ύψος της Κακίας Σκάλας αυτό είναι πολύ χρήσιμο. Το ηλεκτρονικό χειρόφρενο έχει πολύ ενδιαφέρουσες λειτουργίες. Όπως το auto hold σε δρόμους με κλίση. Τη δυνατότητα να πάρεις το πόδι από το φρένο στο φανάρι ώστε να μην σε κουράζει αυτή η στάση. Και με τον κινητήρα να παραμένει σβηστός Κάτι που πάντα ευχόμουν να είχα στο Civic IMA. Το ACB εχθές με βοήθησε να μην πέσω πάνω στην μπάρα στα διόδια Κορίνθου. Ο θόρυβος του ABS ήταν σαφής ένδειξη ότι το αυτοκίνητο ενεργοποίησε τη μέγιστη πέδηση ενώ το brake Assist φρόντισε αυτό να γίνει άμεσα. Το Traffic Sign Recognition (TSR) δουλεύει στο 90% των περιπτώσεων και πολλές φορές αναγνωρίζει και βανδαλισμενες ή ξεθωριασμένες λόγω του χρόνου πινακίδες. Έχεις τη δυνατότητα να του ορίσεις αλλά επίπεδα ανοχής για υψηλές ταχύτητες και άλλα για χαμηλές. Οπότε ξέρεις πότε παραβαίνεις το νόμο. Το anti-stall πρακτικά δουλεύει και ως βοήθημα κατά το παρκάρισμα. Παίζοντας μόνον με τον συμπλέκτη και σε συνεργασία με το auto hold ο οδηγός φαντάζει στους απέξω ως μάστορας του παρκαρίσματος. Αυτό βοηθά πολύ καθώς εστιάζει κάνεις μόνο στις ενδείξεις των αισθητήρων παρκαρίσματος και στο τι γίνεται γύρω σου. Κάτι απολύτως αναγκαίο για ένα όχημα 4.90 μέτρων σε μήκος και 1.85 μέτρων σε πλάτος (χωρίς τους καθρέφτες) που πρέπει να παρκάρει στον τυπικό 6 μέτρων πλάτους δρόμο που η στάθμευση επιτρέπεται και στις 2 πλευρές. Το ESP είναι μη παρεμβατικό στο 90% των περιπτώσεων και αφήνει την ουρά να αποσταθεροποιηθεί στιγμιαία ώστε το όχημα να αλλάξει τη διεύθυνση του και να μπει πιο εύκολα στην επόμενη στροφή. Κάτι που στο ανέβασμα προς Δομοκό εχθές και προχθές ήταν χρήσιμο και άφησε ένα χαμόγελο στο πρόσωπο μου. Οπότε αρκούντως «αλήτης» το συγκεκριμένο αυτοκίνητο παρόλο που ο λόγος ιπποδύναμης προς βάρος δεν επιτρέπει να μπει φωτιά στον δρόμο. Οι λειτουργίες των φώτων Led ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες και υπέρ της ενεργητικής ασφαλείας. Από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας η Ford είχε επενδύσει στο θέμα αυτό και πραγματικά της αξίζει ένα μπράβο. Οι μεσήλικες, όπως εγώ, οδηγοί θα εκτιμήσουν πολύ, το πόσο ξεκούραστη είναι η οδήγηση το βράδυ. Βαθμός 8.5 / 10.
- Θέση οδήγησης - άνεση καθίσματος. Κάθεσαι ψηλά. Οπότε η μέση σου σε ευγνωμονεί. Η σπορ έκδοση των καθισμάτων είναι εξαιρετική στα πολύωρα ταξίδια. Η οσφυική στήριξη μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ένας πρωτόγονος μηχανισμός μασάζ. Οι ρυθμίσεις επιτρέπουν να βρεθεί η σωστή θέση οδήγησης με ευκολία. Τα όργανα είναι στη σωστή θέση. Το τιμόνι είναι μεγάλο αλλά η στεφάνη του αρκούντως παχιά ώστε η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός κατά την οδήγηση να είναι καλή. Οι καθρέφτες είναι όσο μεγάλοι χρειάζεται και πληροφορούν για το τι γίνεται πέριξ του οχήματος. Τα σκιάδια όμως είναι μικρά σε μέγεθος. Οπότε πολλές φορές δεν προστατεύουν από τον ήλιο όσο θα έπρεπε. Τα προσκέφαλα με τη ρύθμιση σε δύο διευθύνσεις είναι αναπαυτικά και προσφέρουν στην άνεση κατά την οδήγηση. Οι ζώνες ασφάλειας ρυθμίζονται σε ύψος αλλά θέλει προσοχή στο δέσιμο τους. Γιατί δεν υπάρχει πολύ χώρος για το χέρι του οδηγού. Και αν κάποιος έχει συνηθίσει να γύρνα το σώμα του όταν βάζει τη ζώνη θα βρει δυσκολίες. Είναι πιο εύκολο να ακολουθήσει το χέρι τη διαδρομή χωρίς να κοιτάξεις προς την υποδοχή του γλωσσίδιου της ζώνης. Γιατί αν το κάνεις η μέση σου καλύπτει μερικά την υποδοχή και το δέσιμο γίνεται πιο δύσκολο. Έχω μακριά χέρια, περίπου 1 εκατοστό μακρύτερα από αυτά του τυπικού ανθρώπου για το ύψος μου όποτε προσωπικά δεν έχω δύσκολη αποστολή στο να χρησιμοποιήσω όλα τα χειριστήρια του οχήματος. Αλλά για έναν πιο φυσιολογικό άνθρωπο ίσως υπάρξει κάποιο θέμα. Βαθμός 8 / 10.
- Χώροι. Περάσαμε επιτυχώς το πείραμα της μεταφοράς οικοσκευής για τις Καλοκαιρινές διακοπές. Ομοίως κανένα πρόβλημα δεν παρουσιάστηκε κατά τη μεταφορά συναδέλφου ύψους άνω του 1,90 μέτρα στο πίσω κάθισμα. Με τα πίσω καθίσματα κάτω είναι δυνατό να κοιμηθεί κάνεις χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία καθώς η απόσταση από την πλάτη του εμπρός καθίσματος φτάνει τα 2 σχεδόν μέτρα. Στο εσωτερικό λείπουν κάποιες έξυπνες λύσεις, που θα βρεις σε MPV, αλλά δεν βρέθηκα ποτέ να ψάχνω απεγνωσμένα για χώρους. Βαθμός 10 / 10.
- Άνεση. Η πίσω σοφιστικέ ανάρτηση, το μεγάλο βάρος, το μεταξόνιο των 2,85 μέτρων και η 17αρες μόλις ζάντες (με 50αρια ελαστικά) είναι εχέγγυα για να πετύχεις πολλά σε αυτό τον τομέα. Και αυτό το πέτυχε η Ford. Όχι στα επίπεδα μίας ακριβής premium επιλογής. Αλλά δεν πρόκειται να νιώσεις ποτέ ότι το αυτοκίνητο υστερεί σε αυτόν τον τομέα. Τον κινητήρα στο ρελαντί θα τον νιώσεις αλλά αυτό δεν είναι ενοχλητικό. Όσον αφορά τον εξοπλισμό άνεσης ο διζωνικός κλιματισμός δεν έχει κανένα πρόβλημα να διατηρήσει το χώρο των επιβατών δροσερό. Αν και η μικρή συνολικά επιφάνεια των αεραγωγών κάνει αισθητή την κίνηση του αέρα. Το βασικό ηχοσύστημα δεν είναι καθόλου βασικό. Ήδη από το 40% της έντασης, ο ήχος γεμίζει την καμπίνα. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης του ήχου και διαφορετικό προφίλ αν υπάρχουν επιβάτες στο όχημα ή ο οδηγός είναι μόνος του. Βαθμός 9 / 10.
- Θόρυβος. Η απουσία θορύβων κατά την κύλιση είναι ίσως ο λόγος που ακούγεται μερικές φορές αεροδυναμικός θόρυβος. Με ανοιχτό το παράθυρο ακούγεται έντονα ο κινητήρας ειδικά στις χαμηλές στροφές. Στις υψηλότερες ταχύτητες ο βόμβος από την κίνηση του αέρα πέριξ του οχήματος διορθώνεται με ταυτόχρονο άνοιγμα και του παραθύρου της άλλης πλευράς. Το ηχοσύστημα χρησιμοποιεί τα δεδομένα από τα μικρόφωνα εντός του χώρου των επιβατών για να παράγει αρμονικές που θα μειώσουν τον εσωτερικό θόρυβο. Στο ταξίδι μπορείς να συνομιλήσει κάνεις χαμηλόφωνα. Βαθμός 9 / 10.
- Οδική συμπεριφορά - Φρένα. Εξαιρετική σταθερότητα σε ανοικτές καμπές. Σε συνεχείς στροφές αν έχεις την όρεξη να βάλεις το αυτοκίνητο να δουλέψει δεν θα σε απογοητεύσει. Υποστροφικό στο όριο δεν του αρέσουν οι στενές ορεινές διαδρομές και το δείχνει. Αν το πιέσεις η ουρά θα κλείσει την τροχιά του αυτοκινήτου αλλά δεν πρόκειται να υπερστρέψει. Τουλάχιστον όχι στα χέρια του μέσου οδηγού. Άλλωστε δεν είναι αυτή η αποστολή του. Τόσο ανεβαίνοντας την Πεντέλη με κατεύθυνση τον Διόνυσο όσο και στο ανεβοκατέβασμα του Δομοκού το αυτοκίνητο δεν παρουσίασε απροθυμία να βοηθήσει τον οδηγό του για να πετύχει μία υψηλή μέση ταχύτητα. Στον δρόμο όμως πέριξ της λίμνης Πλαστήρα με συνεχείς φουρκέτες και ανώμαλο οδόστρωμα όπως και στο ανέβασμα από Ωρωπό για την Εθνική δύο φορές το αυτοκίνητο βρέθηκε να υποστρέφει με αρκετή ένταση και ήταν τα ηλεκτρονικά αυτά που αποκατέστησαν εν τέλει την τάξη. Φρένα «άγκυρες» που συνεργάζονται καλά με τα ελαστικά αλλά λιγότερο με την ανάρτηση. Με πολύ δυνατή πρώτη επαφή έχεις την ικανότητα να φρενάρεις λίγο πριν την στροφή και να αποφύγεις τα δράματα. Στην πόλη κατά την ακινητοποίηση του οχήματος η έντονη επιβάρυνση του εμπρός άξονα έχει ως αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να επιστρέφει σε οριζόντια θέση με τους αποσβεστήρες να μην είναι αρκετά ισχυροί ώστε να περιορίσουν το φαινόμενο αυτό. Κατά πάσα πιθανότητα μία αναβάθμιση στο λογισμικό να λύσει το πρόβλημα. Βαθμός 9 / 10.
- Οδηγική αίσθηση - Τιμόνι. Το πως συμπεριφέρεται ένα αυτοκίνητο δεν είναι ταυτόσημο με το τι εισπράττει ο οδηγός. Και το ισχυρό σημείο ως και σήμερα της Ford, είναι η αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός. Και η αίσθηση αυτή ήταν και το κριτήριο επιλογής του συγκεκριμένου αυτοκινήτου. Το τιμόνι είναι αρκούντως βαρύ και άμεσο χωρίς να κουράζει κατά το παρκάρισμα. Δεν έχει την αίσθηση παλιού υδραυλικού τιμονιού και η τεχνολογία που ενσωματώνει σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι στην πραγματικότητα δεν οδηγείς εσύ αλλά ένα πολύπλοκο σύστημα υπολογιστών που πάντα έχει ως γνώμονα το τι θέλει ο οδηγός (Level 2 Autonomy). Παρόλα αυτά ποτέ δεν θα νιώσεις αποκομμένος από αυτό που κάνεις. Τουλάχιστον όχι στο 99,9% των περιπτώσεων. Γιατί όταν το αυτοκίνητο αρχίσει να υποστρέφει ανεξέλεγκτα τα ηλεκτρονικά θα αναλάβουν δράση και θα διορθώσουν, όσο γίνεται, την κατάσταση με το τιμόνι να έχει μία ψεύτικη βαριά αίσθηση που δεν συνάδει με την κατάσταση του αυτοκινήτου. Τα πολύ φαρδιά ελαστικά 235/50/17 έχουν μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης οπότε κάτι τέτοιο είναι σπάνιο στο στεγνό οδόστρωμα. Προσοχή λοιπόν σε βρεγμένο ή ολισθηρό οδόστρωμα. Ο μέσος οδηγός δεν πρόκειται ποτέ σε φυσιολογικές συνθήκες να πιέσει το αυτοκίνητο πάνω από τα 8/10 του. Όχι τουλάχιστον στις τυπικές διαδρομές του. Βαθμός 9 / 10.
- Κινητήρας. Ο κινητήρας από τις 1400 σαλ θα τραβήξει θετικά αλλά το καλύτερο του είναι από τις 1800 ως τις 2500 σαλ. Δεν έχει πρόβλημα να περιστραφεί και ως τις 3500 σαλ αλλά σίγουρα δεν είναι η περιοχή αυτή η πλέον αποδοτική για τον συγκεκριμένο κινητήρα. Οι εν κινήσει επιταχύνσεις απαιτούν δουλειά με το κιβώτιο. Και η υστέρηση του τούρμπο, παρόλο την μεταβλητή γεωμετρία του, είναι αισθητή. Τουλάχιστον σε κάποιον που είχε συνηθίσει την άμεση επιτάχυνση του υβριδικού. Η λύση είναι να πατήσεις το γκάζι βαθιά μισό με ένα δεύτερο πριν το προσπέρασμα. Ίσως για να δοθεί και ο χρόνος στα ηλεκτρονικά να φροντίσουν και τις εκπομπές ρύπων. Για τα 120 άλογα του η ροπή δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο αλλά αποδίδεται σε ένα ευρύ φάσμα. Κάτι που στον αυτοκινητόδρομο αλλά και στην πόλη βοηθά γιατί επιτρέπει να μην αλλάζεις συχνά σχέση. Στην εκκίνηση από στάση θα μείνει πίσω. Ο δισταγμός αυτός δεν είναι άσχετος και με τους περιορισμούς λόγω ρύπων. Μετά από 10000 χιλιόμετρα ο κινητήρας δεν έχει κάψει λάδι αν και το χρώμα του λαδιού δείχνει ότι τα 30000 χιλιόμετρα ή 2 χρόνια μεταξύ αλλαγών που προτείνει η εταιρεία είναι υπερβολή για τις εδώ συνθήκες. Το σύστημα start-stop, λειτουργεί υπό προϋποθέσεις Θερμοκρασία κινητήρα, θερμοκρασία εξωτερική και καμπίνας, λειτουργία ή όχι του κλιματισμού, κατάσταση της μπαταρίας, αναγέννηση ή όχι της παγίδας αιθάλης κλπ., λαμβάνονται υπόψη πριν ο κινητήρας σβήσει σε στάση. Το πρόβλημα με τα φανάρια όμως στην Ελλάδα είναι τέτοιο που πολλές φορές είναι προτιμότερο να το απενεργοποιήσεις γιατί δεν προσφέρει τα αναμενόμενα. Βαθμός 8 / 10.
- Κιβώτιο. Υπερβολικά μακριές σχέσεις ακόμα και στην απλή έκδοση. Η 6η σχέση είναι άχρηστη κάτω από τα 70 χιλιόμετρα την ώρα και πολλές φορές δεν αρκεί να κατεβάσεις στην αμέσως πιο κάτω σχέση αλλά χρειάζεται να κατέβεις ταυτόχρονα δύο σχέσεις. Η 1η και η 2η είναι μακριά μεταξύ τους. Τόσο, που πρακτικά βρέθηκα εγκλωβισμένος να οδηγώ με την 1η ειδικά στους στενούς δρόμους της Αφήσσου. Αυτό συνεπάγεται αλλαγές στις 2500 σαλ τουλάχιστον για την 1η για να μην βρεθείς χωρίς ροπή στη 2η (κάτω από τις 1500 σαλ). Αιτία της κλιμάκωσης αυτής είναι η προσπάθεια μείωσης των εκπομπών CO2 σε συνθήκες εργαστηρίου. Η 2η με την 3η σχέση είναι πιο κοντά μεταξύ τους (από τις 2300 σαλ μπορείς να αλλάξεις χωρίς πρόβλημα). Η 3η και 4η σχέση βρίσκονται πιο κοντά μεταξύ τους και πρακτικά με την 4η σχέση δεν έχεις πρόβλημα σε κίνηση στην πόλη σε ένα ευρύ φάσμα ταχυτήτων από λίγο κάτω τα 50 km/h ως και τα 75 km/h. Στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα στα 110 χιλιόμετρα την ώρα και 6η ο κινητήρας περιστρέφεται στις 2000 σαλ και οι μικρές μεταβολές της κλίσης δεν ενοχλούν. Αλλά ο κινητήρας πιέζεται ιδιαίτερα σε μεγαλύτερες κλίσεις απόδειξη και της οριακής επιλογής του κινητήρα. Κάτι το οποίο θα μπορούσε να είχε διορθωθεί με μία πιο κοντή κλιμάκωση χωρίς να επηρεάζεται ιδιαίτερα η πραγματική κατανάλωση. Αλλά ο αγώνας δρόμου για να πετύχουν τους στόχους "ρύπων" οι εταιρείες είναι συνεχής και όποιος μένει πίσω πεθαίνει. Βαθμός 7.5 / 10.
- Κατανάλωση. Η κατανάλωση τηρουμένων των αναλογιών είναι καλή αλλά τα 4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα μέση κατανάλωση είναι εκτός πραγματικότητας Στα 5,5 λίτρα στα 100 ως τώρα και θα δούμε τι θα γίνει στη συνέχεια. Ο υπολογιστής ταξιδιού είναι αισιόδοξος δείχνοντας κατανάλωση από 0.3 ως 0.5 λίτρα χαμηλότερη της κατανάλωσης στην αντλία. Κάτι που δεν ενοχλεί αλλά δεν είναι κάτι για το οποίο η Ford θα πρέπει να αισθάνεται και υπερήφανη. Φυσικά οι τιμές αναφέρονται για κίνηση τόσο σε αυτοκινητόδρομο όσο και σε περιαστική μετακίνηση Στην πόλη θεωρώ αδύνατο να πετύχεις μία τιμή κάτω από 7 με 8 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Τα 1500 κιλά βάρους είναι η αιτία. 'Ίσως το πλέον ενδιαφέρον είναι μεταξύ των χρηστών του spritmonitor έχω την καλύτερη μέση. Κάτι που δείχνει το πόσο σοφή ήταν η απόφαση της επιλογής του 1.5 tdci. Αν και δεν πρόκειται ποτέ να καλύψω το extra κόστος σε σχέση με τον 1.6 tdci. Βαθμός 8 / 10.
- Επιδόσεις. Το αυτοκίνητο χωρίς πρόβλημα μπορεί να διατηρήσει υψηλή μέση ταχύτητα ειδικά όταν ο κινητήρας βρίσκεται στην σωστή περιοχή λειτουργίας. Αλλά δεν θα βάζει "φωτιά στον δρόμο". Στις επιταχύνσεις εν κινήσει δεν μπορεί να ακολουθήσει το τυπικό υβριδικό της προηγούμενης δεκαετίας (Prius II ή Civic IMA II) που λόγω του πλανητικού κιβωτίου ή του CVT θα βρεθεί άνετα πιο γρήγορα στην επιθυμητή ταχύτητα. Όπως όλα τα σεντάν δεν έχει πρόβλημα στο να πετύχει υψηλές τελικές. Με προσπάθεια και κόπο μπορεί κάποιος να πετύχει και 11 δευτερόλεπτα στο 0-100. Αλλά σίγουρα τόσο το κιβώτιο όσο και ο κινητήρας δεν θα το εκτιμήσουν. Σε επιδόσεις λοιπόν, συγκρινόμενο με τα άλλα sedan της κατηγορίας, υστερεί και αυτό φαίνεται. Βαθμός 6 / 10.
- Αξιοπιστία. Ο μεγάλος άγνωστος για την ώρα. Δύο φορές βρέθηκα να καλώ την οδική βοήθεια. Την πρώτη φορά για μια λάθος κουμπωμένη φίσα στον κύλινδρο #3. Την δεύτερη φορά από μπαταρία που κατά την εκτίμηση των τεχνικών άδειασε γιατί είχα αφήσει (μάλλον) τον διακόπτη στη θέση των φώτων πορείας. Όπως και να έχει δεν περίμενα κάτι τέτοιο. Προβλήματα νεότητας υπάρχουν πάντα. Οπότε δεν πτοούμαι. Αλλά παραμένω επιφυλακτικός Βαθμος 5.5 / 10.
Τελική αξιολόγηση (ίσα βάρη) 145.5 / 180 ή 8.08 / 10.
Θα το προτείνεις; Με κινητήρα από 160 άλογα και πάνω ναι.
Τι θα ήθελες. 150 άλογα και πιο κοντές σχέσεις στο κιβώτιο. Λιγότερη υποστροφη στο όριο. Ένα καλύτερο σύστημα multimedia. Περισσότερες θύρες σύνδεσης με διαφορά ηλεκτρονικά gadgets. Περιστροφικά χειριστήρια για το σύστημα κλιματισμού. Πιο ακριβές Board Computer.
Τι κρατάς. Το τιμόνι. Τους χώρους. Την άνεση. Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Την ενεργητική ασφάλεια (φώτα, φρένα κ.λπ.). Την ποιότητα κατασκευής. Τη δουλειά που έχει γίνει στους τομείς θόρυβος, κραδασμοί και τραχύτητα. Τη θέση οδήγησης.
Φωτογραφίες
 |
Κατάσταση κατανάλωσης (2016/08/02) |
 |
Μετά από μέτριο hypermilling περίπου στις αρχές της άνοιξης |
 |
Παρκαρισμένο στα Καμμένα Βούρλα κατά τη διάρκεια ταξιδιού αστραπής προς τα Τρίκαλα. |
 |
Τα πρώτα 10,000km είναι γεγονός. |
 |
Κάπου στην Χαλκίδα. |
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου